Vänsterregeln

Vet ni varför man alltid måste gå på hästens vänstra sida när mn leder den? Jo, för att för fera år sen när soldaterna hade nytta för hästar så skapade man en regel, en regel som sa att man alltid måste gå på vänster sida om hästen för att hindra att sticka hästen med sitt svärd. Svärdet hängde nämligen i soldaternas skärp på vänster sida och det var därför man inte fick gå på hästen högra sida. Och ända sedan denna tid har man följt regeln, även om det kan vara bra att träna leda hästen på båda sidorna. Coolt va? (a) //danielle

Kommentarer
Postat av: marre

sara: gick itne att kommentra inlägget om grå och fly men så hade jag gjort!



Fly är ju som sagt privat häst, och jag veta att hennes ägare tar hand om henne jätte bra! Privat häst tar mer tid en ridskolehäst så därföar hade jag valt att fortsätta på ridskole ponny, eftersom att det är alltid någon som tar hand om dom vilket betyder att man inte behöver vara där 3 gånger varje vecka om man absolut inte hinner, bara man tar hand om hästen väl. Men med privat kan det bli så att du kansker MÅSTE ha hästen en dag som du egenligen absolut inte kan, därför skulle jag och tycker att du också ska göra välja ridskole hästen, både Grå och fly står ju kvar vilket du en väljer så du kan ju alltid häsla på dom! :)

2010-08-09 @ 16:25:23 | URL: http://eclipsesaga.blogg.se/
Postat av: Lisa

fast egentligen man ska vara på vänster sida om hästen är för att när man möter ngn annan häst åt andra hållet så kan inte de nosa/gå för nära varandra x)

2010-08-09 @ 18:30:56
Postat av: danielle'

Sv till Lisa: ja det också men regeln uppfanns när soldaterna red och så och sen dess har regln funnits kvar. Läste det i en faktabok om hästar som jag har hemma :)

2010-08-09 @ 20:24:06 | URL: http://itsabouthorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0