Måste bara få säga..

Så nu fick jag det sagt. Nej men allvarligt talat, är verkligen superduper sugen på att skaffa
häst. Tänk så mycket mer man lär sig, tänk så mycket roligare det blir..jag vet att det innebär
mycket jobb och att det kostar en slant varje månad men jag har drömt om en egen häst sen
jag började rida! Jag skulle kunna göra vad som helst för att få en egen häst..men det lär jag
ju aldrig få..men trots det vill jag ändå fråga er där ute som har häst. Hur mycket kostar det
per månad, hur mycket kostade själva hästen och hur mycket tid går det åt? Hmm..?

Tacksam för svar!

Kommentarer
Postat av: nea

häst ska man ha! ;D

2010-10-08 @ 22:24:55 | URL: http://neakarlssons.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Det kostar faktiskt rätt mycket. Vi har en ponny som ligger på ca 2000-3000 kr i månaden. Och det är utöver tävlingar. Men det är helt klart mycket bättre med egen häst faktiskt även om det kostar mycket.

2010-10-26 @ 11:14:41 | URL: http://rebeccaeisengarten.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej!

Vi driver ett eget stall på gården, och jo det kostar rätt mycket. Men förstås är det billigare eftersom vi inte behöver betala någon hyra och så.

Jag har då en egen ponny, och det far nog typ 3-4 timmar per dag i stallet.

Kommer inte exakt ihåg vad ponnyn kostade ;)

2011-01-03 @ 20:36:12 | URL: http://belzuu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Surfade förbi er blogg, och har mycket tid över så slänger in ett inlägg!;)



- Stallhyra (beror på var man bor och hur mycket man gör själv, kolla runt där du bor.)

- Spån/halm/torv (här där jag bor kostar spån och torv 75 kr/bal, går åt ca en i veckan men mer om "grisig" häst)

- Utrustning (räkna ca 5-10.000 för en okej sadel köp INTE skräp utan prova ut en bra märkessadel. Utprovning kostar väl 600-1000 kr vanligtvis. Tillkommer ju omstoppning av sadel regelbundet, och ibland behöver man byta sadel om hästen ändrar sig. Kanske en tusenlapp för omstoppning per gång. Träns, benskydd, schabrak, hinkar, fodertunnor, borstar osv osv kostar ju men köper man bra grejer håller det ju oftast, täcken kan ju gå sönder och måste bytas.)

- Försäkring (räkna 3-400 kr per månad för ca 40' liv och 60´veterinärvård)

- Sparkonto för veterinärvård, equiterapeut, massör, tandläkare mm. Vissa hästar är ju olycksfåglar som kräver mycket vård, andra mindre, men ett par tusen per år går nog åt...

- Träningar (kostnad för tränare, och ev transport och bensin)

- Träckprov och avmaskning (beroende på mask eller inte, räkna ca 600 kr/år)

- Hovslagare och skor/sulor/broddar (varierar ju var man bor, men räkna iaf ca 800 kr var 6-8 vecka)

- Foder (hö varierar mycket på var man bor, här kostar det mellan 1,5-2 kr/kg, men en del betalar upp till 4 kr/kg. Beroende på höanalysen (som kostar ca 600 kr) ser man hur mycket kraftfoder och mineraler man måste ge, och det varierar ju kraftigt. Men för en d-ponny som är normalfödd och ett medelbra hö, kanske kostar säg 1000 kr/månad i foder.)



Tror jag kom ihåg det viktigaste...



Om tiden... Allt från 10 min till flera timmar, beror på hur mycket tjänster man köper, hur lättarbetat det är i stallet, hur hästen stökar till i boxen, hur mycket man vill borsta och rida osv osv.



Hoppas min kommentar var till någon hjälp! Visst är det underbart med egen häst, men det är mycket tid och pengar som går åt! :) Det plockar på, det kostar mer än man kan tro!

2011-04-07 @ 22:04:11
Postat av: Anonym

Surfade förbi er blogg, och har mycket tid över så slänger in ett inlägg!;)



- Stallhyra (beror på var man bor och hur mycket man gör själv, kolla runt där du bor.)

- Spån/halm/torv (här där jag bor kostar spån och torv 75 kr/bal, går åt ca en i veckan men mer om "grisig" häst)

- Utrustning (räkna ca 5-10.000 för en okej sadel köp INTE skräp utan prova ut en bra märkessadel. Utprovning kostar väl 600-1000 kr vanligtvis. Tillkommer ju omstoppning av sadel regelbundet, och ibland behöver man byta sadel om hästen ändrar sig. Kanske en tusenlapp för omstoppning per gång. Träns, benskydd, schabrak, hinkar, fodertunnor, borstar osv osv kostar ju men köper man bra grejer håller det ju oftast, täcken kan ju gå sönder och måste bytas.)

- Försäkring (räkna 3-400 kr per månad för ca 40' liv och 60´veterinärvård)

- Sparkonto för veterinärvård, equiterapeut, massör, tandläkare mm. Vissa hästar är ju olycksfåglar som kräver mycket vård, andra mindre, men ett par tusen per år går nog åt...

- Träningar (kostnad för tränare, och ev transport och bensin)

- Träckprov och avmaskning (beroende på mask eller inte, räkna ca 600 kr/år)

- Hovslagare och skor/sulor/broddar (varierar ju var man bor, men räkna iaf ca 800 kr var 6-8 vecka)

- Foder (hö varierar mycket på var man bor, här kostar det mellan 1,5-2 kr/kg, men en del betalar upp till 4 kr/kg. Beroende på höanalysen (som kostar ca 600 kr) ser man hur mycket kraftfoder och mineraler man måste ge, och det varierar ju kraftigt. Men för en d-ponny som är normalfödd och ett medelbra hö, kanske kostar säg 1000 kr/månad i foder.)



Tror jag kom ihåg det viktigaste...



Om tiden... Allt från 10 min till flera timmar, beror på hur mycket tjänster man köper, hur lättarbetat det är i stallet, hur hästen stökar till i boxen, hur mycket man vill borsta och rida osv osv.



Hoppas min kommentar var till någon hjälp! Visst är det underbart med egen häst, men det är mycket tid och pengar som går åt! :) Det plockar på, det kostar mer än man kan tro!

2011-04-07 @ 22:06:03
Postat av: Josefina

Det är absolut ingen billig sport vi håller på med men det blir ju en livsstil . Alla pengar går till hästarna , hyra , skoning , tävling ja det ar rullande kostnader hela tiden . jag har ju iof två stycken tävlingshästar men jag lägger nog iaf 4500 per häst i månaden . räknar lite avrundt med skoning var 7 vecka , hyra , foder , träningar massage och liknande . Sen kan det alltid bli extra utgiftter vid sjukdom . Men hoppas det hjälpte lite . Tävlingarna är itne inräknade då det ist går på nån extra tusen lapp i månaden :)

2011-08-24 @ 10:44:38 | URL: http://jnordlund.blogg.se/
Postat av: josefina

Det är absolut ingen billig sport vi håller på med men det blir ju en livsstil . Alla pengar går till hästarna , hyra , skoning , tävling ja det ar rullande kostnader hela tiden . jag har ju iof två stycken tävlingshästar men jag lägger nog iaf 4500 per häst i månaden . räknar lite avrundt med skoning var 7 vecka , hyra , foder , träningar massage och liknande . Sen kan det alltid bli extra utgiftter vid sjukdom . Men hoppas det hjälpte lite . Tävlingarna är itne inräknade då det ist går på nån extra tusen lapp i månaden :)

2011-08-24 @ 10:49:16 | URL: http://jnordlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0